Artırılmış gerçeklik (AR), dijital detayları reel dünyaya yerleştiren ve fizyolojik ve dijital dünyaları harmanlayan hibrit bir tecrübe yaratan bir teknolojidir. AR, sıhhat hizmetlerinden üretime ve perakendeye kadar oldukca muhtelif sektörlerde uygulamalarla giderek daha popüler hale geliyor.
Bu yazı çağdaş AR’deki son olarak trendleri ve teknikleri inceliyor. AR’nin değişik türlerini, AR’nin uygulamalarını, AR’nin faydalarını ve zorluklarını ve AR’nin geleceğini tartışacağız.
Ek olarak AR ile alakalı sıkça sorulan birtakım soruların cevaplarını da vereceğiz.
I. Artırılmış Gerçeklik (AR) Nelerdir?
AR, dijital detayları reel dünyaya yerleştiren ve fizyolojik ve dijital dünyaları harmanlayan hibrit bir tecrübe yaratan bir teknolojidir. AR, reel dünyayı tamamen dijital bir dünyayla değiştiren sanal gerçeklikten (VR) fark eder.
AR, bayağı oyunlardan karmaşa simülasyonlara kadar muhtelif deneyimler kurmak için kullanılabilir. Ek olarak, yönler, çeviriler ya da ürün detayları şeklinde reel dünya ile alakalı data sağlamak için de kullanılabilir.
II. AR iyi mi çalışır?
AR, kullanıcının reel hayattaki konumunu ve yönelimini kovuşturmak için muhtelif sensörler kullanarak çalışır. Bu data sonrasında dijital detayları reel dünyaya kusursuz gözüken bir halde yerleştirmek için kullanılır.
En yaygın AR sensörleri kameralar, ivmeölçerler ve jiroskoplardır. Kameralar kullanıcının konumunu ve yönünü kovuşturmak için kullanılırken, ivmeölçerler ve jiroskoplar kullanıcının hareketini kovuşturmak için kullanılır.
AR, derinlik sensörleri ve manyetometreler şeklinde öteki sensörlerle de kullanılabilir. Derinlik sensörleri daha realist bir 3B deneyimi yaratmak için kullanılabilirken, manyetometreler kullanıcının yönünü kovuşturmak için kullanılabilir.
III. AR
AR terimi onlarca senedir var, sadece AR’nin gerçekliğe dönüşmesi 2000’lerin başına kadar gerçekleşmedi. 2009’da ilk ticari AR başlığı Microsoft HoloLens piyasaya sürüldü.
O zamandan beri AR popülerliğini artırmaya devam etti. Apple, 2016’da ön kamera ve AR için kullanılabilen bir TrueDepth sensörü içeren iPhone X’u piyasaya sürdü. Bu, AR’yi tüketiciler için daha erişilebilir hale getirdi ve AR geliştirmede bir artışa yol açtı.
Günümüzde AR, sıhhat hizmetlerinden üretime ve perakendeye kadar oldukca muhtelif uygulamalarda kullanılıyor. Ek olarak tahsil, eğlence ve oyunlarda da kullanılıyor.
IV. AR’nin değişik türleri
AR’nin iki ana türü vardır: işaretleyici tabanlı AR ve işaretleyicisiz AR.
İşaretçi tabanlı AR, kullanıcının reel hayattaki konumunu ve yönelimini kovuşturmak için fizyolojik işaretleyiciler kullanır. Bu işaretleyiciler QR kodlarından fizyolojik nesnelere kadar her şey olabilir.
Markerless AR fizyolojik işaretleyiciler kullanmaz. Bunun yerine, kullanıcının reel hayattaki konumunu ve yönelimini kovuşturmak için muhtelif sensörler kullanır.
Markersiz AR, marker tabanlı AR’ye bakılırsa uygulanması daha zor olsa gerek, sadece daha sorunsuz bir tecrübe sunar.
V. AR’nin Uygulamaları
AR’nin oldukca muhtelif tatbik alanları vardır, bunlardan bazıları şunlardır:
- Esenlik: AR, bir hastanın odasına iyi mi gidileceği ya da bir prosedürün iyi mi gerçekleştirileceği şeklinde tıbbi bilgiler sağlamak için kullanılabilir.
- Üretim: AR, bir ürünün iyi mi monte edileceğine ya da bir probleminin iyi mi giderileceğine dair talimatlar sağlamak için kullanılabilir.
- Perakende: AR, mamüller ile alakalı fiyatlandırma ya da incelemeler şeklinde bilgiler sağlamak için kullanılabilir.
- Öğrenim: AR, etkileşimli öğrenme deneyimleri yaratmak için kullanılabilir.
- Eğlence: AR, oyunlar, simülasyonlar ve öteki etkileşimli deneyimler yaratmak için kullanılabilir.
- Oyun: AR, sürükleyici oyun deneyimleri yaratmak için kullanılabilir.
VI. AR’nin yararları
AR
Antet | Yanıt |
---|---|
Artırılmış gerçeklik | Reel dünyanın üstüne dijital detayları yerleştirerek etkileşimli bir tecrübe yaratan bir teknoloji |
Suni zeka | Bir makinenin insan zekasını öykünmek etme kabiliyeti |
Bilgisayar görüşü | Bir bilgisayarın görüntüleri idrak etme ve yorumlama kabiliyeti |
Makine öğrenimi | Bir bilgisayarın açıkça programlanmadan öğrenme kabiliyeti |
Idrak | Bilgiyi yorumlama ve idrak etme kabiliyeti |
II. AR iyi mi çalışır?
Artırılmış gerçeklik (AR), dijital detayları reel dünyaya yerleştirerek kullanıcı için sürükleyici bir tecrübe yaratan bir teknolojidir. AR çoğu zaman kullanıcının müze ya da avmsi şeklinde fizyolojik bir alandaki deneyimini geliştirmek için kullanılır.
AR, kullanıcının reel hayattaki konumunu ve yönelimini kovuşturmak için bir kamera kullanarak çalışır. Bu veriler sonrasında dijital detayları doğru konumda taktim etmek için kullanılır ve dijital bilgilerin reel dünyanın bir parçası olduğu yanılsaması yaratılır.
AR, muhtelif donanım ve yazılımlar kullanılarak uygulanabilir. Microsoft’un HoloLens’i şeklinde birtakım AR cihazları, dijital detayları kullanıcının görüş alanına yansıtmak için başa takılan bir monitör (HMD) kullanır. Google Glass şeklinde öteki AR cihazları, dijital detayları kullanıcının reel dünya görüşüne yerleştirmek için bir kamera ve minik bir monitör kullanır.
AR nispeten yeni bir teknolojidir, sadece oyun, tahsil ve sıhhat şeklinde muhtelif uygulamalarda halihazırda kullanılmaktadır. AR teknolojisi gelişmeye devam ettikçe, gelecek yıllarda daha yaygın olarak kullanılması muhtemeldir.
III. AR
Artırılmış gerçeklik (AR) onlarca senedir var olması durumunda, sadece kısa sürede ana akım bir teknoloji halini aldı. Bu kısımda, AR’nin erken başlangıcından günümüze geçmişine bir göz atacağız.
Malum ilk AR sistemi 1960’larda Utah Üniversitesi’nde bilgisayar bilimcisi olan Ivan Sutherland tarafınca geliştirildi. Sutherland’ın “Demokles’in Kılıcı” olarak adlandırılan sistemi, bilgisayar tarafınca açılan görüntüleri kullanıcının görüş alanına yansıtan başa takılan bir ekrandı.
1970’lerde Boeing’de Thomas Caudell ve David Mizell tarafınca geliştirilen “Sanal Fikstürler” sistemi de dahil olmak suretiyle birkaç başka AR sistemi geliştirildi. Sanal Fikstürler, pilotların karmaşa tayyare kokpitlerinde gezinmesine destek olmak için kullanıldı.
1980’lerde AR araştırmaları dünya çapındaki üniversitelerde ve inceleme müesseselerinde devam etti. Sadece AR’nin ticari ürünlere girmesi 1990’lara kadar gerçekleşmedi.
İlk ticari AR mamüllerinden biri, Columbia Üniversitesi’nde Steve Feiner tarafınca geliştirilen “EyeTap” başa takılan ekrandı. EyeTap 1995’te piyasaya sürüldü, sadece pek başarı göstermiş olmadı.
2000’lerin başlangıcında AR araştırmaları üniversitelerde ve inceleme müesseselerinde devam etti, sadece piyasada oldukca azca ticari AR ürünü mevcuttu. Bu konum, ilk ticari olarak başarı göstermiş AR gözlüklerinin piyasaya sürüldüğü 2016 senesinde değişti.
Microsoft tarafınca “HoloLens” olarak adlandırılan bu gözlükler, AR için büyük bir atılımdı. Bunlar, ana akım tüketiciler için yeterince kuvvetli, yeterince müsait fiyatlı ve kullanması yeterince basit olan ilk AR gözlükleriydi.
HoloLens’in piyasaya sürülmesinden bu yana AR popülerliğini artırmaya devam etti. AR gözlükleri artık Microsoft, Google ve Meta (eski adıyla Feysbuk) şeklinde muhtelif şirketlerden temin edilebiliyor.
AR, oyun, tahsil ve sıhhat hizmetleri de dahil olmak suretiyle muhtelif uygulamalarda da kullanılıyor. AR’nin, çevremizdeki dünyayla etkileşim şeklimizi değişiklik yapma potansiyeline haiz, hızla büyüyen bir teknoloji olduğu açıktır.
IV. AR’nin değişik türleri
Her biri kendine has özelliklere ve uygulamalara haiz birçok değişik AR türü vardır. En yaygın AR türlerinden bazıları şunlardır:
- İşaretçi tabanlı AR: Bu tür AR, reel dünya ortamını kovuşturmak ve üstüne dijital içerik yerleştirmek için QR kodları ya da referans işaretçileri şeklinde fizyolojik işaretçiler kullanır.
- Imaj tabanlı AR: Bu tür AR, reel hayattaki ortamın görüntülerini kullanarak ortamı izler ve üstüne dijital içerik yerleştirir.
- Vaziyet tabanlı AR: Bu tür AR, kullanıcının konumunu kullanarak çevresi ile alakalı data sağlar.
- Baş üzeri monitör (HMD) AR: Bu AR türü, kullanıcıya tam anlamıyla sürükleyici bir AR deneyimi sağlamak için başa takılan bir monitör (HMD) kullanır.
- Projeksiyon Tabanlı AR: Bu tür AR, dijital içinde ne olduğu duvar ya da masa şeklinde fizyolojik bir yüzeye yansıtır.
Her AR türünün kendine has avantajları ve dezavantajları vardır. İşaret tabanlı AR kurulumu ve kullanması nispeten kolaydır, sadece üstüne yerleştirilebilecek içerik türleri açısından sınırı olan olabilir. Imaj tabanlı AR, işaret tabanlı AR’den daha oldukca yönlüdür, sadece kurulumu ve kullanması daha zor olabilir. Vaziyet tabanlı AR, kullanıcılara çevreleri ile alakalı kıymetli bilgiler sağlayabilir, sadece bununla beraber müdahaleci de olabilir. HMD AR en sürükleyici AR deneyimini sunar, sadece bununla beraber en pahalı ve hantal olabilir. Projeksiyon tabanlı AR, büyük insan grupları için AR deneyimleri kurmak isteyen işletmeler ve kuruluşlar için iyi bir seçenektir.
Değişik AR türleri devamlı olarak gelişiyor ve devamlı olarak yeni AR türleri geliştiriliyor. AR teknolojisi olgunlaşmaya devam ettikçe, gelecekte daha da yenilikçi ve coşku verici AR deneyimleri görmeyi bekleyebiliriz.
V. AR’nin Uygulamaları
Artırılmış gerçeklik (AR), aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif uygulamalarda kullanılmaktadır:
- Esenlik: AR, hastalara tıbbi sahneler ve veriler şeklinde durumları ile alakalı reel zamanlı bilgiler sağlamak için kullanılabilir. Ek olarak, cerrahları prosedürler esnasında yönlendirmek için de kullanılabilir.
- Üretim: AR, çalışanların mamüllerin 3B modellerini görselleştirmesine ve bunlarla etkileşime girmesine destek olmak ve sorunları gidermek için kullanılabilir.
- Perakende: AR, müşterilerin evlerinde ya da işyerlerinde ürünleri görselleştirmelerine destek olmak ve mamüller ile alakalı data sağlamak için kullanılabilir.
- Öğrenim: AR, sanal geziler ve simülasyonlar şeklinde sürükleyici öğrenme deneyimleri yaratmak için kullanılabilir.
- Eğlence: AR, etkileşimli oyunlar, deneyimler ve performanslar yaratmak için kullanılabilir.
Bunlar AR’nin birçok uygulamasından yalnız birkaçı. Teknoloji gelişmeye devam ettikçe, gelecekte AR için daha da yenilikçi ve yaratıcı kullanımlar görmeyi bekleyebiliriz.
VI. AR’nin Uygulamaları
Artırılmış gerçeklik (AR), aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif uygulamalarda kullanılmaktadır:
- Esenlik: AR, hastalara yaşamsal emareleri ya da tıbbi geçmişleri şeklinde durumları ile alakalı reel zamanlı bilgiler sağlamak için kullanılabilir. Ek olarak prosedürler esnasında doktorları ve cerrahları yönlendirmek için de kullanılabilir.
- Üretim: AR, çalışanların karmaşa tasarımları görselleştirmesine ve bunlarla etkileşime girmesine destek olmak için kullanılabilir. Ek olarak montaj süreçleri esnasında direktif ve rehberlik sağlamak için de kullanılabilir.
- Perakende: AR, müşterilerin evlerinde ya da işyerlerinde ürünleri görselleştirmelerine destek olmak için kullanılabilir. Ek olarak mamüller ile alakalı data sağlamak ve satın alımları kolaylaştırmak için de kullanılabilir.
- Öğrenim: AR, öğrencileri meşgul eden ve detayları hatırlamalarına destek olan sürükleyici öğrenme deneyimleri kurmak için kullanılabilir. Ek olarak sanal laboratuvarlara ve simülasyonlara erişim sağlamak için de kullanılabilir.
- Eğlence: AR, sürükleyici oyunlar ve deneyimler yaratmak için kullanılabilir. Ek olarak canlı etkinlikleri ve performansları geliştirmek için de kullanılabilir.
VII. AR’nin Zorlukları
AR ile ilişkili bir takım güçlük bulunmaktadır, bunlardan bazıları şunlardır:
Donanım sınırlamaları: AR cihazları hala nispeten yeni ve pahalıdır ve muamele gücü, pil ömrü ve monitör çözünürlüğü açısından birtakım sınırlamalara sahiptirler.
Yazılım sınırlamaları: AR yazılımları hala geliştirilme aşamasındadır ve realist ve sürükleyici AR deneyimleri oluşturmayla ilişkili birtakım zorluklar vardır.
Kullanıcı kabulü: Birtakım kişiler, gizlilik tesirleri hikayesinde kaygı duydukları ya da teknolojiyi kolay kullanamadıkları için AR kullanma hikayesinde tereddüt yaşayabilirler.
Düzen: Şu anda AR kullanımını düzenleyen bir tertip bulunmuyor ve bu konum gelecekte birtakım zorluklara yol açabilir.
Bu zorluklara karşın AR, oldukca fazla potansiyeli olan ümit vadeden bir teknolojidir. Teknoloji gelişmeye devam ettikçe, bu zorlukların üstesinden gelinmesini ve AR’nin daha yaygın olarak benimsenmesini bekleyebiliriz.
AR’nin geleceği
AR’nin geleceği parlak. AR’nin hayatlarımızı iyileştirmek için iyi mi kullanılabileceği hikayesinde birçok coşku verici ihtimal var. AR’nin potansiyel uygulamalarından bazıları şunlardır:
- Yol tarifi, tercüme, ürün bilgisi şeklinde çevremizdeki dünya ile alakalı data sağlayabilen artırılmış gerçeklik gözlüğü.
- Cerrahların daha kırılgan işlemler yapmasına destek olabilecek AR destekli cerrahi aletler.
- Çalışanların yeni becerileri daha süratli ve etken bir halde öğrenmelerine destek olabilecek AR tabanlı tahsil sistemleri.
- Daha sürükleyici ve entresan olabilen AR destekli oyunlar ve eğlence deneyimleri.
AR teknolojisi gelişmeye devam ettikçe, bu teknoloji için daha da yenilikçi ve çığır açıcı uygulamalar görmeyi bekleyebiliriz. AR, çevremizdeki dünyayla etkileşim şeklimizi değişiklik yapma potansiyeline haizdir ve değişen teknolojinin geleceğinde mühim bir rol oynamaya hazırdır.
IX.
Netice olarak, artırılmış gerçeklik oldukca muhtelif uygulamalara haiz hızla büyüyen bir teknolojidir. Esenlik hizmetlerinden üretime ve perakendeye kadar muhtelif sektörlerde kullanılmaktadır. Teknoloji gelişmeye devam ettikçe, artırılmış gerçeklik için daha da yenilikçi ve çığır açıcı kullanımlar görmeyi bekleyebiliriz.
S: Artırılmış Gerçeklik (AR) Nelerdir?
A: Artırılmış Gerçeklik (AR), dijital detayları reel dünyanın üstüne yerleştirerek sürükleyici bir tecrübe yaratan bir teknolojidir.
S: AR iyi mi çalışır?
A: AR, reel dünyayı kovuşturmak için bir kamera kullanarak ve arkasından dijital detayları onun üstüne yerleştirerek çalışır. Bu, başa takılan ekranlar, zeki telefonlar ve tabletler şeklinde muhtelif değişik teknolojiler kullanılarak yapılabilir.
S: AR’nin değişik türleri nedir?
A: İki ana AR türü vardır: işaretçi tabanlı AR ve durum tabanlı AR. İşaret tabanlı AR, reel dünyayı kovuşturmak için fizyolojik işaretçiler kullanırken, durum tabanlı AR, kullanıcının konumunu kovuşturmak için GPS verilerini kullanır.
0 Yorum